Een van de mooiste routes op de wereld de Icefields Parkway

26 mei 2018 - Lake Louise, Canada

Ja wij hebben over een prachtige weg gereden en zijn onder de indruk over alles mooie wat wij gezien hebben.

De dag begon vroeg, Wij schoten om 6.00uur wakker van de wekker die wij gezet hadden om niet te laat te vertrekken. Vannacht heeft het best hard gewaaid en er vlogen taken en dennenappels op het dak. Hiervan ben ik wakker geschoten, dacht dat een beer an de camper schut. verder heel goed geslapen en veel gedroomd. Om 7.00uur zijn wij klaar om te vertrekken.

Wij starten met de route over de Icefield Parkway. Deze begint bij Jasper en eindigt bij Lake Louise.

De ochtendzon is scherp en wij hebben gauw de zonnebril op.

Wij maken de eerste stop bij de Athabasca Falls. Hier zijn wij een van de eerste toeristen en hebben alle ruimte en rust om van te genieten. De watervallen zijn heftig en bij een uitkijkpunt word het telefoon goed nat. gelukkig kan hij daar tegen. Als wij terug lopen komen net 3 touringbusen aan met een hoop volk. De rust is weg en wij ook!

Langs de straat staan enkele voertuigen stil, wij stopen ook in de lange rij. Ach kijk, een zwarte beer. Hij loopt de verkeerde kant op en wij zien tot nu toe alleen zijn achterwerk. Roland zo brutaal, rijd met de camper na voren en is nu de eerste in de rij. En da komt hij mooi langs ons heen gelopen. Ik blijf braaf in de camper zitten.

de volgende stop zijn de Sunwapta Falls. Hier maken wij een kleine wandeling en letten op dat wij niet verkeerd gaan.

Wat is het hier doch mooi de bergen worden steeds honger en je ziet steeds meer sneeuw en ijs . Wij voelen de temperatuur ook flink dalen en de jassen zijn ook elke keer aan als wij uitstappen.

De rivieren zijn zo mooi  met een melkkleur. Nu zijn ze op hun sterks door het smeltwater en nemen veel zand vanuit de bergen mee.

Wij moeten stopen en wachten, de straat is net op nieuw geasfalteerd en wij mogen niet door rijden. Na 15 minuten draait de vrouwelijke straatenmakster het bord om GO.

Wij komen bij de Icefield Centre. Hier is de Columbia Icefield en de Athabasca Gletjer.

Wij lopen eerst naar het informatiecentrum en beslissen dan om naar de `Gletjer te wandelen. Wij mogen niet op de gletsjer komen, dat moet met een tour en daar hebben wij geen zin in. De wandeling is vanuit de parkplaats 15 minuten en onderweg staan wij in de sneeuw. Het is koud en ik heb eindelijk de handschoenen aan. Wat een spectaculaire uitzicht. Jammer dat wij nog maar kort hiervan kunnen genieten. Ze zeggen dat er in 2100 niets meer van over is. Helaas!!

Wij dachten eerst om hier te overnachten maar kiezen doch om door te rijden. Veel te koud!!

Dit was ook de enigste plek waar wij op de Icefields parkway mochten overnachten met ons 30ft camper.

De wandeling is superleuk en wij zien de gletsjer van dichtbij.

Nu gaat de reis verder naar Lake Louise waar wij willen overnachten.

Peyto lake maken wij iets heel moois mee. Het water is nog licht bevroren en geeft een mooie uitzicht met de majestueuze bergen op de achtergrond. Hier en daar ligt nog wat sneeuw en dat geeft de mogelijkheid voor een sneeuwballen gevecht.

Wij komen in de namiddag op de camping bij Lake Louise aan en ze hebben gelukkig nog ruimte.

Kijken wat wij morgen gaan doen.

1. Andrew, Chris, Selena:
    28 mei 2018